-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45251 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:49

ديدگاه قرآن و احاديث در مورد جايگاه آموزش و پرورش در حكومت اسلامي چگونه است؟
ترديدي نيست كه «تربيت» و اصلاح مردم، هدف اساسي ووظيفه اصلي تمام پيامبران الهي بوده است، مثلاً پيامبر بزرگ، ابراهيم خليل آنجا كه پايههاي كعبه را بالا ميبرد، از خداوند ميخواهد براي ذريه و فرزندان او، كسي را مبعوث گرداند، تا آنان را تربيت نموده و از انواع آلودگيها پاك نمايد.
چنانكه مي‍فرمايد: .
] پروردگارا، در ميان آنان از خودشان پيامبري برانگيز، تا آيات تو را بر آنان بخواند، و كتاب و حكمت را به آنان بياموزد و آنان را پاك گرداند، بيترديد كه تو عزيز و حكيمي[. بقره/ 129
البته، مسأله «تربيت» و اصلاح مردم از اين لحاظ در تعاليم آسماني پيامبران الهي مهم شمرده شده است كه بشر بدون تربيت صحيح نميتواند، به بالاترين كمال انساني برسد، و لذا تلاش و سعي پيامبران، براي تحقق اين موضوع مهم، بيشتر، دور ميزند، و در راه رسيدن به اين هدف، سعي و كوشش فراوان مبذول نمودهاند.
چنانكه در حديثي وارد شده است: «ان الله خص الأنبياء بمكارم الأخلاق». (سفينه البحار/ اول/410).
]خداوند پيامبران را به مكارم اخلاق، اختصاص داده است [.
ناگفته پيدا است كه پيامبران هم به وسيله تعاليم عالي خود، مردم را با فضائل و كمالات اخلاقي آشنا ميساختند و هم به آنچه كه ميگفتند خود عمل ميكردند و از اين لحاظ براي آنان « اسوه» و« الگو» بودند، ما در اين باره از ميان پيامبران بزرگ الهي به ذكر پيامبر خاتم حضرت محمد(ص) اكتفاء ميورزيم، خداوند در قرآن او را چنين توصيف ميكند آنجا كه ميفرمايد:
«كما ارسلنا فيكم رسولاً يتلوا عليكم آياتنا و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه و يعلمكم ما لم تكونوا تعلمون». بقره/151.
] همانگونه كه ما پيامبري از خودتان بهسوي شما فرستاديم، تا آيات ما را بر شما بخواند و شما را پاكيزه سازد و كتاب و حكمت را به شما بياموزد و آنچه را كه نميدانستيد به شما تعليم دهد[.
پيامبر گرامي در حديث مشهوري اهميت تربيت را آشكار ساخته و آن را اساس رسالت و انگيزه بعثت خود شمرده است، آنجا كه فرمود:
«انما بعثت لاتمم مكارم الأخلاق». (سفينه البحار/1/410 /مستدركالوسائل /2/282).
]من براي تكميل مكارم اخلاق مبعوث شدهام[.
و باز فرمود: «عليكم بمكارم الأخلاق فان الله بعثني بها»: (كتاب سنن النبي، تأليف: علامه طباطبائي/23 بنقل از امالي شيخ).
]بر شما لازم است، در فكر تكميل مكارم اخلاق باشيد، زيرا كه خداوند مرا بهخاطر آن مبعوث كرده است[.
علي(ع) ميگويد: از پيامبر گرامي(ص) شنيدم كه فرمود:
«بعثت بمكارم الأخلاق و محاسنها». (مجمع البيان/10/333): ] من براي احياء مكارم الاخلاق و فضائل انساني مبعوث شدهام[.
و همچنين اميرمؤمنان علي(ع) در توصيف پيامبر گرامي(ص) ميفرمايد:
[محمد(ص) طبيبي است كه با داروهاي شفابخش و سودمند خود، پيوسته گردش ميكند، تا هر جا دلهاي نابينا و ارواح ناشنوا و زبانهاي لال ببيند، به معالجه و مداواي آنها بپردازد او با داروهاي خود، به دنبال افراد غافل و سرگردان است].( نهج البلاغه/خطبه108).

معرفي اميرمؤمنان از پيامبر به اين نحو، ميرساند كه اسلام براي تحقق اين هدف مهم و اساسي، برنامه كاملي دارد.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.